Vinterdäck

I Sverige är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars varje år. Ett vinterdäck har en annorlunda gummiblandning jämfört med ett sommardäck. Denna vinteranpassade blandningen är framtagen för att hålla sig mjuk och inte tappa greppet, även om temperaturen sjunker till låga minusgrader.

Inom vinterdäck finns det två olika typer, det finns så kallade friktionsdäck och det finns dubbdäck.

Friktionsdäck – två olika typer av vinterdäck

Ett friktionsdäck har den fördelen att det går att använda året runt, av den anledningen ibland kallat för “året runt-däck”. Gummiblandningen i ett sådant här däck är mycket mjuk och håller sig flexibel även i sträng kyla. Samma blandningen innebär dock också att däcket kan bli för mjukt en varm sommardag och tappa grepp samt slitas ut snabbare. Därför rekommenderas inte att använda friktionsdäck året runt, utan att byta både på sommaren och vintern.

Det finns två olika typer av friktionsdäck, vilka är det central-europeiska och det nordiska. Den förstnämnda är något styvare och utvecklade för det klimatet som råder i centrala Europa, alltså med mildra vintrar och framförallt barmark.

Det nordiska friktionsdäcket är precis som namnet antyder utvecklat för det nordiska klimatet och klarar av mycket högre krav på körning vid riktiga låga temperaturer och hala vägunderlag.

Dubbdäck – bäst grepp på is och snö

För den som är ute efter det allra bästa greppet på hala vägunderlag, som blankis eller packad snö, så är dubbdäcket det främsta alternativet. Samtidigt har dubbdäcket sina brister när det kommer barmark, slask eller väta, så det finns olika syften med däcket. Dubbdäck upplevs också som mer högljudda och skapar mer ljudvolym i bilen för förare och medpassagerare.

Ett dubbdäck får endast användas mellan den 1 oktober och 15 april och ett antal gator i större svenska städer har förbud mot att helt använda dubbdäck, till exempel Hornsgatan i Stockholm.

Vilket vinterdäck ska jag välja?

En fråga som är mycket svår att svara på, men om du sällan eller aldrig framför din bil längre sträckor på vintern, när det är risk att akut halka uppstår, så kanske inte du behöver ett dubbdäck. Du kan istället förlita dig på friktionsdäcken, som har utvecklats så pass att greppet är nästan lika bra och du kan förvänta dig en säker körning även med ett friktionsdäck.

Men för den som kanske bor på landsbygden och som är beroende av att säkert kunna köra bil oavsett vilket väglag som råder så är kanske dubbdäcken det bästa alternativet. Detta är också ofta ett argument för dubbdäck, i diskussionerna om ett allomfattande förbud mot dubbdäck, för att minska påverkan på miljön. Den främsta vinsten med ett dubbdäck anses vara just det att det möjliggör en säker bilfärd på vintern för de många svenskar som bor på mer otillgängliga platser.